Üks: Agressiivsuse
vajadusest
Agressiivsuse
vajadust on defineeritud kui soovi teha teis(t)ele haiget ja seda nautida. Väga
suure agressiivsuse vajadusega inimesed on sadistid ja kuigi neid on arvatavalt
üldpopulatsioonis väga vähe, tundub massimeedia võimenduse tõttu ja
selleteemaliste filmide leviku tõttu, et taolist kurjust on palju. Taoline värd
(keel tõrgub sellise kohta sõna inimene kasutamast) otsib ohvrit, leiab selle ja
teda piinates või tappes tunneb naudingut. Need on niinimetatud sarimõrvarid ja
sarivägistajad. Totalitaarsetes riikides sobivad suure agressiivsuse vajadusega
inimesed hästi salateenistuste või vanglate piinakambritesse piinajateks ja
sinna nad ka leitakse. Solzhenitsõn oma dokumentaalraamatus „Gulagi arhipelaag“ kirjeldab hulgaliselt mehi ja
naisi, kes
kommunistlike ideede varjus
mõnuga inimesi piinasid ja tapsid. Võib
arvata, et iha tappa ja piinata on ka üks võimalik tõukejõud, miks inimene
läheb võõrleegioni või sõtta, näiteks Süüriasse.
Keskmise
agressiivsuse vajadusega inimest kohtab juba sagedamini. Sa võid temaga põrkuda
näiteks oma kortermajas. Mõned aastad tagasi, paar päeva pärast uusaasta algust
koputati minu uksele. Elan korrusmaja teisel korrusel. Kui ukse lahti tegin,
siis tungis tuppa mees, minu alumine, naaber (me polnud varem kohtunud), kes
sõna lausumata lõi mulle rusikaga näkku. Kui ma põrandalt üles tõusin, siis
käratas ta vigases eesti keeles, et lõi mind, kuna ma olevat tema rõdu täis
oksendanud. Pidasin teda hulluks ja kutsusin oma rõdu vaatama, mis oli puhta ja
puutumatu lumega kaetud, nii et lausvõimatu oli sealt allapoole oksendada. Ta
lahkus. Mõni nädal hiljem nägin aknast, kuidas ta üht teist naabrit sõimas ja
lubas tollele edaspidi tappa anda. Sellise inimese elus on agressiivne käitumine
toimetulekuviisina tähtsal kohal ja ta ei mõista, et võib ka teisiti. Tal on muide
kolm väikest last ja naine ja ilmselt peab ta ise end korralikuks inimeseks.
Kuigi saab ennast lohutada mõttega, et taolistel inimestel on tendents sattuda
varem või hiljem vanglasse, mürgitavad sellised pätimoraaliga inimesed enne
seda üsna pikalt teiste elu. Kus neid veel kohtab? Näiteks tänavakampades esineb
tüüpiliselt vähema või suurema agressiivsusvajadusega noorukeid, kes naudivad
teiste valu. Moldi andmisest räägitakse uhkustundega kui tugevuse märgist, kuid
selle taga on peidus haiglane kannatuse nautimine. Paljud perevägivalla ohvriks
langenud naised on kirjeldanud, millise mõnuga mees teda peksis. Arvan, et
lugejal on tekkinud nüüd küsimus - millest tuleb inimese agressiivsuse vajadus?
Sellest tuleb juttu edaspidi.
Tähtis
on märkida, et mitte kõik inimesed, kes teistele liiga teevad, ei ole suure
agressiivsuse vajadusega. Paljud teevad teisele halba lihtsalt mingite oma eesmärkide
saavutamiseks ning kui teine seejuures kannatab, siis „käib see asja juurde“.
Ühe tunnuse poolest on sellised inimesed kindlasti sarnased – neil puudub või
on minimaalne empaatia. Empaatia on ühtpidi inimese võime tajuda teise tundeid
talle emotsionaalselt kaasa elades ja teistpidi võime asetada end mõttes teise
olukorda (järgneb).
Kaks:
Agressiivsuse määratlustest
Laialt levinud
definitsioon ütleb, et agressiivsus on teise isiku tahtlik kahjustamine või
haavamine. On liigitusi (Fromm, 1973), kus ka tahtmatu teisele liiga tegemine
kuulub agressiivsuse mõiste alla. Erich Fromm räägib raamatus “Inimese destruktiivsuse anatoomia” tahtmatust
agressiivsusest, kaitseagressiivsusest, konformsest agressiivsusest ja
kuritahtlikust agressiivsusest.
Tahtmatu
agressiivsus on juhuslikult teisele liiga tegemine. Joostakse teisele otsa või lõhutakse kogemata teise asi jmt. Siis
palutakse vabandust või ei tehta seda hea lastetoa puudumisel. Eriti juhtub lastel,
et teisele tehakse mängu käigus kogemata liiga.
Kaitseagressiivsuse
eesmärgiks pole purustada, vaid säilitada (elu,
vabadust, tervist, vara). Kaitseagressiivsus on käitumisviis, kus püütakse
teist kahjustada, et too ei saaks ohustamist jätkata. Kaitseagressiivsuse
piirid on seaduses määratletud ja eri riikides on need erinevad. Kui näiteks
USA- s on reeglina kodu puutumatu ja püha ning kodu kaitseks (näiteks keegi
ronib öösel aknast sisse) võib kasutada ka surmavat jõudu, siis meil on asi
teisiti. Võrreldakse ründaja relva kaitsja relvaga ja termin hädakaitse piiride
ületamine võib hoopis kodu kaitsja süüpinki viia. Räägitakse kaitseagressiivsusest
kui reageerimisest kas otsese või oletatava ohu puhul. Kui otsese ohu puhul
(näiteks kallaletung) reageeritakse kohe, siis oletatava ohu puhul hinnatakse
situatsiooni, st võetakse vastu otsus, kui potentsiaalselt ohtlik oletatav
ründaja on, millele järgneb kas kaitseagressiivne tegutsemine või mitte.
Teoreetiliselt on asi seega lihtne. Kui aga sinu magamistoas seisab öösel
võõras inimene, siis kui palju on sinus ratsionaalset analüüsijat.
Konformne
agressiivsus tähendab agressiivset käitumist, mis toimub tänu teiste mõjule. Konformne inimene teeb seda, mida ta arvab, et teised temalt ootavad. Konformne
agressiivsus on omane inimestele hierarhilistes sotsiaalsetes süsteemides, kus
kuulekus on väärtus ja vastuhakk patt. Sõdur, kes tapab käsu peale, teeb seda
kuulekusest. Abraham oli kuulekalt valmis ohverdama oma poja. Kamba ootusi
tajudes (vahel taolisi ootusi polegi) võib nooruk kedagi peksta, kusjuures ise
üksinda ta seda ei teeks.
Kuritahtlik
agressiivsus on teis(t)e tahtlik kahjustamine. Sellega
võib kaasneda ka rahulolutunne (teise valu nautimine) kui inimesel on
agressioonivajadus. Kuritahtlik agressiivsus võib olla spontaanne või
ettekavatsetud. Fromm ütleb, et taoline agressiivsus on omane inimestele, kes
pole sotsiaalselt küpsed.
Kommenteerides
eelpooltoodut tuleb rõhutada sagedasti esinevat agressiivse käitumise põhjuste
varjatust. Näiteks kui koolis lapsed vahetunnil mängivad ja keegi saab natuke
või palju haiget, siis võib tegu olla kellegi tahtmatu agressiivsusega. Samas
on üsna sagedane, et teiste kiusajad on üsna osavad, näiliselt süütut mängu
etendades, teisele meelega haiget tegema. Vähemasti kaks inimest - kiusaja ja
kiusatav, saavad hästi aru, mis tegelikult toimub. Mitmed õpetajad võivad aga
olla tõesti „pimedad“ koolikiusamise suhtes ja sellel võib olla uuringute
tulemusena mitmeid põhjusi:
·
ebaadekvaatne hoiak: „Mis see ka ära ei ole, lapsed
ikka narrivad
üksteist ja tõuklevad”!
·
soovimatus sekkuda oma ebakompetentsuse tõttu: „Ma
ei tea, kuidas
käituda ja mida teha”.
·
uskumus, et sekkumine asja ei paranda: „Ma ei suuda
siin niikuinii
midagi ära teha”.
·
soovimatus
oma elu raskemaks teha: „Mul niigi palju tööd”.
Esineb mitmeid uuringuid,
mis näitavad, et õpetajakoolituses valmistatakse õpetajaid ebapiisavalt ette
koolivägivalla ja sealhulgas koolikiusamisega tegelemiseks. Viimane on kivi ka
meie õpetajakoolituse kapsaaeda.
Ka tänapäeva
sportmängudes jookseb üsna õhuke piir tahmatu ja kuritahtliku agressiivsuse
vahel. Kui üks jalgpallur teist mänguväljakul õlast hammustab, siis on selge,
et kogemata see ei juhtunud. Üsna sagedased teist mängijat tabavad pealöögid
(koos palli järele õhku hüppamisel) tunduvad vahel üsnagi tahtlikud.
Kättemaksu
planeerimine ja täideviimine näitab selgelt inimese isiksuse kõverust. Sõna
vihkamine iseloomustab taolise inimese elu. Lapsikutes seebiseriaalides näeb
seda sageli. On oluline rõhutada, et vihkamine pole emotsioon, vihkamine on
hoiak, mis tähendab soovi, et teisel halvasti läheks. Inimene, kes eneses vihkamist
„ülal hoiab“ rikub pidevalt oma elu, kandes endas halbu mõtteid. Selline
mõtlemine muudab inimest halvemaks ja õnnetumaks, ilma et ta ise sellest aru
saaks.
Küsimus
lugejale: Kas Tootsi ahjuroobi kasutamise viis oli Frommi mõisteid kasutades
kaitseagressiivsus, konformne agressiivsus või kuritahtlik agressiivsus.
Situatsioon: Ema
pahandab oma väikese lapsega. „Miks sa nii tegid?“ Laps jookseb nuttes eest
ära. Ema tema järel, jätkates lapse peale karjumist. Laps nutab ja trambib
jalgu. Ema kükitab ja võtab lapse õlast kinni. Laps püüab vabaks saada ja
hakkab kätega vehkima. Ta tabab ema silma. Ema vihastab ja tutistab last.
Küsimus: Milliseid agressiivsuse liike märkasid?
Kaudne agressiivsus, varjatud
agressiivus ja otsene agressiivsus
Agressiivsuse
liigitusi on teisigi. Sotsiaalsete suhete kontekstis räägitakse kaudsest
agressiivsusest, varjatud agressiivsusest ja vahetust/otsesest agressiivsusest.
Kaudne agressiivsus
võib olla näiteks inimese ignoreerimine stiilis „Me ei võta sind kampa“.
Töökollektiivis ei kutsuta teda koosviibimistele. Temaga ei räägita enam kui
hädapärast vajalik. Taoline käitumine grupi poolt võib olla inimesele, keda
ignoreeritakse, väga valus. Inimesele antakse taoliselt mõista: „Sa ei meeldi
meile!“ Lapsed võivad selle ka otse välja öelda: „Mine ära, me ei mängi
sinuga!“ Omaette teema kaudse agressiivsuse juures on teise sundimine millekski
ähvarduste kaudu suhted katkestada. See on levinud manipuleerimise viis nii
lastel kui täiskasvanutel: „Kui sa .....ei tee, siis ma sinu sõber enam ei
ole!“ või „Kui sa... ei..., siis ma jätan su maha!“
Varjatud
agressiivsuse puhul jääb inimene, kes teisele halba teeb, ohvrile varjatuks.
Kuulujutu autorit ei õnnestu enamasti tuvastada. Ka internetis levivad rünnakud
on varjatud.
Vahetu/otsene
agressiivsus on teis(t)e verbaalne ja/või füüsiline ründamine. Verbaalne
ründamine on teis(t)e mõnitamine, sõimamine, sildistamine (solvav nimetamine)
jms. See on ka löömise või peksu või millegi muu halvaga ähvardamine. Füüsiline
agressiivsus on löömine, peksmine, tõukamine, togimine jms.
Allikad:
-
Krips,
H. (2010; 2011) Konfliktidest ja suhtlemisoskustest õpetamisel ja juhtimisel.
Atlex.
-
Krips.
H., Siivelt, P., Rajasalu, A. (2012). Suhtlemine probleemsete õpilastega.
Atlex.
Kolm:
Agressiivsusest maailmas - Venemaa
Saab tõstatada küsimuse sellest, kas
tänu vägivalla rohkusele elus ja meedias (sõjad, televisioon, filmid jm.) on
inimeste „keskmine“ empaatia vähenemas. Kui palju tuntakse reaalselt kaasa
näiteks neile, keda Ukrainas pommitatakse? Kui vägivalda on palju, kas siis ei
võeta seda pigem kui paratamatust, millest on targem kaastundeta „mööda
vaadata“.
On huvitav mõelda, kas ja kui palju
empaatia „kaob“ venemaalaste või võõrsil asuvate venelaste hulgas vene
propaganda tõttu. Kui vaenlased demoniseeritakse, näiteks nimetatakse ukrainlasi fašistideks,
siis sellega püütakse kaotada kaastunne ukrainlaste vastu, keda tapetakse.
Fašismi on defineeritud kui juhikultust,
militarismi ja rassismi propageerivat poliitilist voolu. Vaadates Venemaal
toimuvat näeme selgelt nii juhikultust kui militarismi.
Rassismi ilminguid kui venelaste
teistest rahvustest paremaks pidamist kohtab sagedasti vene propagandas, mis on
suunatud nn. lähivälismaal elavatele venelastele. Venemaal oleks selline
propaganda ohtlikumaid asju üldse, arvestades seda kui palju erinevaid rahvusi
seal elab. Samas mäletan juba oma sõjaväe kogemusest (teenisin NSVL armees), et
hoiak vene inimese üleolekule teistest oli juba siis selgelt olemas.
Venelastest sõdurite jaoks olid kõige alamad Kesk-Aasiast pärit ajateenijad.
Neid ja ka azerbaidzaane nimetati tsurkadeks. Sõna tsurka ei saa tõlkida, kuid
selle tähendus on midagi alaväärtusliku ja lollaka taolist Päris palju oli
venelasi, kes sellist vahet ei teinud ja kõik kes polnud venelased, olid
tsurkad, mille leebem variant oli nenash (mitte meie oma). Ohvitseride hulgas
esines päris mitmeid, kes baltikumist pärinevaid sõdureid kiitsid ja nimetasid
neid teistest usaldusväärsemaks. See aga ei tähendanud põrmugi nende vene
inimesega samaväärseks tunnistamist. Mäletan kui mind kui seersanti määrati
karauuli (relvastatud vahtkond) ülemaks, kuhu reeglina määrati vaid ohvitsere.
Major põhjendas seda kord nii, sa oled nagu sakslane - korralik ja sinu peale
võib loota. Samas ütles ta otse välja, et kõik teie seal baltikumis olete
nenashi.
Putini ideoloogid edastavad suurvene šovinismi
ideed, mis annab võõrsil elavatele venelastele võimaluse mõelda end kohalikest
suuremaks ja paremaks. Näiteks kirjutab Olga Andrejeva oma artiklis „Eesti haigus“ (Delfi Russki Reportjor tõlge)
„Puškini ja Tolstoi, Ostap Benderi ja
Sonka Kuldkäe, Gogoli ja Petrosjani, Tšehhovi ja Zadornovi keel – ühesõnaga
kogu hiigelimpeeriumi suur ja võimas keel langeb tagaselja tagasihoidlike
vaiksete eestlaste pähe... See on ebavõrdne võitlus! Eesti kirjandusklassik
Anton Tammsaare, kellel „nelja köite jooksul üks känd välja juuritakse“ – no
vabandage, pole Tolstoi.“
Emigrantide saatus kogu maailmas on
selles mõttes sarnane, et nad satuvad teise kultuurikeskkonda ja neil tuleb
seal kohaneda. Putini ideoloogia ütleb neile: „Ärge muretsege, meie toome vene
riigi teie juurde!“ Novorossia idee on aga oma olemuselt pettust täis, kuna
selles ei räägita, et igasugune anastamispoliitika kohtab vastupanu. Kui
vastupanu osutavaid, oma vabaduse eest seisvaid inimesi nimetatakse
vaenlasteks, fašistideks või tsurkadeks ja siia lisandub Suure Putini kultus
ning Venemaa sõjalise võimsuse ülistamine, siis ongi loodud eeldused vene fašismi
tekkeks. Kas tõesti on täide
saamas loosungi – „Ein Volk, ein Reich, ein Führer! - vene variant?
Samas peaks praegu Ukrainas toimuv sõda
oma ohvritega, pommitatud linnadega ja hukkunud tsiviilisikutega olema
hoiatavaks märgiks, mida Novorossia alane soovmõtlemine endaga kaasa toob. Kas
taolisest hoiatusest piisab?
On üks teema, millest Venemaast lähtuva
agressiivsuse kasvuga seoses tahan rääkida. See on küsimus õiguskäsitluste
võimalikust erinevusest vene kultuuri-ruumis
ja Lääne-Euroopas. Psühholoogiast on teada, et inimene muutub paremaks kui ta
pärast halva teo kordasaatmist teadvustab enesele, et tegi valesti ja kahetseb.
See aga, kes oma kurja tegu õigustab, paremaks ei muutu ja kipub sageli oma
tegu kordama. Kas nimetatu kehtib ka ühiskonna kohta?
Saksamaal on fašism kui möödaniku
väärtee ühiskonnas hukka mõistetud. Kui ma külastasin 90-te aastate alguses
politseikooli Kielis, siis mind vapustas, kuidas ühes tunnis käsitleti
agressiivse käitumise olemust. Kadetid joonistasid agressiooni ja rääkisid oma
pildi lahti. Paljud pildid olid fašismiteemalised - kujutati haakristi või SS
märki ja räägiti sinna juurde teise maailmasõja aegsetest fašistlikest
kuritegudest ja süütundest.
Vene kultuuriruumis on stalinistlikud
kuriteod senini avalikult hukka mõistmata. Veelgi enam, Putini režiim püüab
Stalinit jälle ausse tõsta ja õigustab sellega miljonite tapmist. Ohvrite
kannatuse ja valu peale sülitatakse. Vahest kõige tabavamalt esitab praeguse
vene agressiivsust õigustava mõtteviisi juuri Thengiz Abuladze oma 1984. aasta filmis „Patukahetsus“.
Filmis on vastastikku kaks ilmavaadet, kus üldinimlikkus ja headus jääb alla jõhkrale
vägivallale. Abuladze esitab
selles filmis sõnumi: Ühiskond ei muutu enne paremaks kui pole oma süüd
teadvustanud ja kahetsenud, viidates sellele, et NSVL polnud stalinlikke kuritegusid hukka
mõistnud. Muuseas, see film keelustati kohe peale esilinastust.
(Järgneb)
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar